CykelVasan

CykelVasan går av stapeln i mitten av augusti och är ett motionslopp som vänder sig både till motionär och elit.

Det är fördelat på tre distanser: 30, 45 och 90 km.

90 km loppen från Sälen till Mora passerar alla de kända Vasaloppskontrollerna i VasaloppsArenan.
Starten för de kortare distanserna är i Oxberg.

Rekommenderade produkter

  • Skor
  • Pedaler
  • Skoöverdrag
  • Cykelbyxor
  • Cykeltröja
  • Vindjacka
  • Vätskeryggsäck
  • Handskar
  • Hjälm
  • Glasögon
  • Sadelväska
  • Ramväska
  • Verktyg
  • Slang
  • Pump
  • Energikakor
  • Energigel
  • Flaska
  • Flaskställ
  • Extra växelöra

Tips inför CykelVasan.

  • Provåk ett annat långlopp.
    På www.langloppscupen.se kan du hitta ett lämpligt lopp att ”testköra”.
    Genom att ha genomfört ett lopp innan CykelVasan så har du fått en ganska klar bild över vad som är lätt och svårt med att cykla långt på mountainbike, och lite av den värsta nervositeten inför loppet är förhoppningsvis borta.

  • Blicken är det viktigaste att tänka på för att förbättra tekniken.
    När du tränar, tänka på att lyfta blicken, så kommer du per automatik att kunna planera din körning bättre och därigenom köra snabbare.

    Ett bra och enkelt sätt att slippa släppa blicken från banan är att köpa en vätskeryggsäck från CamelBak.

    Då sparar du även tid genom att du inte behöver stanna i kontrollerna för att fylla på med vätska.
  • Kör med lämpligt lufttryck.
    En tävlingscyklist strävar efter att ha lägsta möjliga tryck utan att riskera genomslagspunktering eller att däcket kränger av.
    Med lågt lufttryck greppar däcken bättre i terrängen och cyklingen blir inte lika stötig.
    Men med ett högre lufttryck så går det lättare.
    För att minska risken för punktering rekommenderar vi att ni kör tubeless m.h.a. Joe's ECO sealent.

  • Se till att din cykel är rätt inställd.
    För att få ut max är det bra att ha gjort en professionell Bikefitting.

  • Allt du ska använd på tävlingen ska du ha testat innan.
    Se till att du är bekant med din utrustning.
    Sportdrycken från Maxim eller PowerBar, vätskeryggsäcken från CamelBak, Schwalbe eller Continentaldäcken, TEC kläderna, PRO sadeln osv. innan du ställer dig på startlinjen.
    Kortfattat, inga ”sista-minuten” fix.

  • Träna på att ligga ”på rulle”.
    En stor del av CykelVasan går på grusvägar där det blir stora klungor.
    Genom att ligga tätt bakom framförvarande cyklist så kan du spara mycket energi, upp till 30%.
    Men det kräver träning för att du ska känna dig trygg.

  • Ta hand om din cykel.
    Se till att tvätta cykeln och smörj/torka av kedjan så ofta det går, helst efter varje pass.
    Lämna även in din cykel på en service innan CykelVasan så slipper du ev. överraskningar när du har kommit fram till Sälen eller Mora.
    Den extra tid detta tar har man igen på att man slipper meka ute i skogen p.g.a. att cykeln inte fungerar som den ska.

  • Slappna av!
    Det finns många som cyklar avslappnat på en vanlig cykel, men så fort de sätter sig på sin mountainbike så låser de axlarna och spänner sig.
  • Vi tar hjälp av cookies för att tillhandahålla våra tjänster. Genom att använda våra tjänster godkänner du att vi använder cookies.